Søg i denne blog

mandag den 8. juli 2013

Sundhed i alle kroge!

Sundhed i alle kroge.
Jeg er blevet så træt af den stigende tendes til at hylde det sunde, det perfekte, det ordentlige og det unge look.
Jeg er træt til benet, af menneskers trang til at dømme andre for deres levemåde og påtale hver gang, der tages et sug på en cigaret, eller hvis der lægges lidt for tyk ost på brødet.
Det er ikke til at holde ud!

Jeg har selv hele mit voksne liv, sværget til at spise øko grønt og kød, og det giver stadig rigtig god mening for mig. Da jeg var 20 og fik mit første barn, blev jeg interesseret i hvad man putter i munden. Dengang var økologiske grønsager ikke til at opdrive i de mange grøntforretninger på Istedgade, de så mærkeligt på mig, når jeg spurgte efter økologiske gulerødder. Sådan er det heldigvis ikke længere. Jeg fik et realitetschok dengang for 36 år siden, da det gik op for mig, at der var giftige farvestoffer i legetøj og endda i bideringe til babyer! Jeg købte derfor en bidering på apoteket, der garanterede, at den var uden giftige stoffer.

Det er naturligt for mig, at ville leve sundt, spise grønsager, ikke for meget fedt osv. Sådan har jeg opfostret mine unger, det har altid betydet meget for mig.

Men I dag hetzer man, oplever jeg, de overvægtige, rygerne og de ikke kondidyrkende. Jeg er helt enig i, at det er klogt at leve sundt og lytte til de ofte gode råd, der kommer fra sundhedsstyrrelsen, men jeg er ikke enig i, at drive klapjagt på mennesker, der ikke lever op til tidsåndens idealer. Det er som om, at lever man ikke op til tidsåndens idealer, så er det lig med, du har en dårlig livskvalitet, at du ikke evner at passe på dit helbred, kort sagt du duer ikke og bliver set ned på.

Men der er jo altså andet i livet at gå op i end sundhed og kost.
Jeg forstår godt, at lægerne vurderer, om det giver god mening, at operere på stærkt overvægtige eller storrygere, for det giver indiskutabelt healingsproblemer og risici for, at operationen slår fejl er større. Efter min mening er det facts, som både læge og patient bør tage med de deres overvejelser. Men det er ikke ok at gå til læge og når lægen hører, at du er ryger, så ser han kun en ryger og ikke personen, hvordan denne person ellers er spændt ud i livet.

I stedet for klapjagt på overvægtige, rygere osv. vil jeg langt hellere gå  i rette med fødevareproducenterne. Det giver ingen mening i min hjerne, at der kan produceres det værste skodmad og slet ikke i en tid, hvor der er så meget fokus på sundhed. Ikke alene produceres der usunde fødevarer, men den måde dyrene holdes på er også helt utilstedelige og ofte tæt på dyreplageri.


Så til fødevareministeren vil jeg rette en appel om, at rette fokus på vores fødevareproduktion. Det er, som jeg ser det uacceptabelt, at der er mere salt i cornflakes end i bacon, eller at der kan købes absolut næringsfattig toastbrød, der kun udmærker sig ved at sætte sig på sidebenet, at køerne ikke kommer på græs, at søer aldrig ser dagens lys og står bundet hele livet, at høner går på al for lidt plads, at kyllinger ofte har ætsede fødder, fordi de går i deres egen gødning.


Hvad siger du?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar