Søg i denne blog

mandag den 28. december 2015

Madspil

Jeg bliver så vred over al den mad, der smides ud!
Jeg vil tro, at hen ved 1/4 af alle de grønsager og frugter, der dyrkes i dette land ender i skraldebøtter allerede ved dagligvarebutikken. Det meste fejler intet, men er bare nær ved sidste salgsdato, eller en enkelt grønsag/frugt er rådnet i nettet, og så det ud med dem alle.
Det er simpelthen for galt!
Det kan åbenbart betale sig at have for mange varer på hylderne, i stedet for at have udsolgt! Det er tankevækkende, for tabet skal de nok få dækket ind, og hvem betaler for al den kasserede mad?

Det gør vi!
Jeg har i en måned modtaget en sæk hver uge. Meningen var at mine dyr, (får, høns og gæs) skulle have glæde af det, men de gider ikke spise peberfrugter, bønner, appelsiner, tomater og bananer. De æder kun gulerødderne, toppen af broccoli og æblerne. Så jeg har aldrig spist på mange peberfrugter, fyldte, stege, rå i salater, for man kan da ikke bare smide mad ud. Men jeg måtte kapitulere, det tager al for lang tid, at sortere de store sække i mad til fårene, til hønsene, til gæssene og til os selv. 
Tænk på:
Al den emballage de er pakket ind i!
Tænk på lønudgifterne, der ligger bag de kasserede grønsager!
Alle de sprøjtemidler, der anvendt for at dyrke!
Hvad betyder det for miljøet, at så meget mad bliver smidt ud!
Hvor meget mad bliver der kasseret fra husstandene!


Og igen er Frankrig på banen med forbud, sådan!
Se Frankrig forbyder madspil et sådant forbud kan jeg kun være enig i. 
Artiklen funderer over, hvordan den kasserede mad kan formidles videre til velgørende organisationer. Jeg ser det som en forudsætning, at madvarer sælges stykvis. Dels så kan man købe præcis det antal, man har brug for, derved bliver madspillet i husstanden mindre og dels er det kun den mugne appelsin, der fjernes og ikke alle appelsiner i nettet. Når en´ appelsin er rådden kasseres alle 8 i nettet, for naturligvis køber forbrugeren ikke et net med en rådden appelsin. Så mængderabatter og store pakninger er med til at øge madspillet.
Kunne det være en ide at ansætte kontanthjælpsmodtagere eller mennesker, der skal i nyttejob, som madspilsfordelere? De kunne lønnes med gratis fødevarer, som naturligvis ikke skal trækkes fra deres kontanthjælp. Aftagere af den kasserede mad kunne være herberger, vuggestuer, børnehaver, plejehjem, skoler, der udstyres med et bevis på deres aftale.

Vi sviner ganske simpelthen uden sidestykke vi mennesker. CO2 forureningen er et af resultaterne, men vi fortsætter stort set vores miljøskadelige adfærd. Det er som om, det ikke går op for os, hvor slemt det står til, før vi suser i afgrunden og så er det jo for sent. 
Tag nu fx luftforureningen i Beijing, som skyldes bilos! Når det er slemt, så det på med maskerne, og når lavtrykket letter og dermed smoggen, så det af med maskerne og livet går videre, som om intet er hændt indtil næste gang.

Jeg har før nævnt i et indlæg om plastikforurening her under Gammelkonesnak at Frankrig forbyder plastposer, her linket også her er jeg helt enig.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar