Søg i denne blog

torsdag den 22. december 2011

Kråsesuppe

Det helt almindeligt verden over, at bruge rup og stub fra sælen, fåret, aber eller hvilket dyr man nu slagter for at spise. Fx så jeg en af madguruerne få serveret tekstilkelsuppe, - mums for den, der kan lide det, og forleden stod retten i Amazonas på helstegte abehoveder.
Her i Danmark har vi også engang brugt rup og stup af fx. gåsen.

Jeg har kastet mig ud i at lave kråsesuppe. Kråserne plejer vi egentlig bare at gemme til katten, men det er faktisk et fint rent stykke kød, så suppen skal prøves.
Så her en dejlig kåsesuppe kogt på kråser og hjerter fra gæs. Jeg manglede deres fødder, for efter min gamle kogebog, skulle jeg have hugget kløerne af og kogt, hvorefter huden skulle flås af og så i suppen om smagsgiver. Det yderste vingeled skulle også ha været i.
I min kogebog er det er billede af en ret, - fyldt gåsehals - det ser faktisk lækkert ud, halsen er fyldt med fars og der skæres skiver af den ligesom på en pølse. Det husker jeg til næste år, når vi slagter gæs alt kan bruges til lækkert mad.
Men her se ingredienserne til min kråse suppe:

Kråser og hjerter fra tre gæs


Porrer
                                    


Knudekål -
 en helt fanstastik sødmefyldt rodfrugt.


De istandgjorte knudekål.


Løg


Gulerødder


Hokaido


Nu skal suppen snurre endnu en times tid. Kråserne har forinden kogt en time i  suppe fra høne.
Nu skal de koge yderligere en time med grønsagerne. Og så lækkert hjemmebagt brød til. Skøn vintermad.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar